Про автора: |
Н. П. Лещій, Н. Г. Пахомова, І. В. Баранець, С. В. Кульбіда, Т. А. Яновська, М. К. Шеремет, М. О. Супрун |
Рубрика |
КЛІНІЧНА МЕДИЦИНА |
Тип статті |
Наукова стаття |
Анотація |
У статті представлені результати комплексного дослідження особливостей фізичного та психоемоційного стану дітей молодшого шкільного віку зі складними порушеннями розвитку, а саме дітей із нейросенсорною глухотою у поєднанні з легким ступенем розумової відсталості. Метою дослідження була перевірка показників фізичного стану, соматичного здоров’я, психоемоційного розвитку дітей означеної категорії. Дане дослідження тривало протягом 2013-2020 рр., в ході якого проведено комплексну діагностику фізичного та психоемоційного стану 249 молодшим школярам із складними порушеннями розвитку та 340 дітям-одноліткам із нормотиповим розвитком. В результаті дослідження було встановлено, що найбільш характерні прояви відмічені у фізичному розвитку дітей зі складними порушеннями: показник життєвого індексу був достовірно нижчим у 7 річних дітей, що мали складні порушеня розвитку порівняно з тими, що не мали на 15,37 % (р<0,001), силового індексу – на 15,11% (р<0,001), проби Штанге – на 9,59 с (р<0,001), проби Генчі – на 5,98 с (р<0,001), індексу Руф’є – на 6,99 у.о. (р<0,001), індексу Скібінського – на4,79 у.о. (р<0,001); у 8 річних – на 17,42 % (р<0,001), 17,44% (р<0,001), 12,11 с (р<0,001), 3,98 с (р<0,05), 8,10 у.о. (р<0,001), 6,04 у.о. (р<0,001) відповідно; у 9 річних – на 17,90 % (р<0,001), 16,83% (р<0,001), 13,10 с (р<0,01), 5,06 с (р<0,05), 6,89 у.о. (р<0,01), 7,16 у.о. (р<0,001) відповідно; у 10 річних – на 18,87 % (р<0,001), 17,49% (р<0,001), 16,09 с (р<0,01), 5,58 с (р<0,05), 6,42 у.о. (р<0,001), 6,84 у.о. (р<0,001) відповідно. Клінічними особливостями розвитку дітей із складними порушеннями визначено наявність супутніх захворювань, що мало свої специфічні прояви у різних вікових категоріях: у дівчат 7 років зі складними порушеннями розвитку переважали захворювання опорно-рухового апарату та сполучної тканини (58%) та органів дихання (33%); у дівчат 8 років захворювання ока та його придаткового апарату, а також системи кровообігу склали по 30%, органів дихання, травлення, ендокринної та сечовидільної системи - по 15%; у дівчат 9 років склали захворювання опорно-рухового апарату та сполучної тканини, ока та його придаткового апарату (42%), у 10 річних – відповідні захворювання склали 35%. У структурі супутніх захворювань у хлопців 7 років зі складними порушеннями розвитку переважали захворювання опорно-рухового апарату та хвороби шкіри (25%); у хлопців 8 років – захворювання органів травлення (23%); у хлопців 9 років – захворювання ока та його придаткового апарату, органів дихання, опорно-рухового апарату (27%); у хлопців 10 років – опорно-рухового апарату (36%). |
Ключові слова |
реабілітація, фізичний розвиток, порушення слуху, інтелектуальні порушення, діти зі складними порушеннями розвитку, корекційно-оздоровча робота |
Список цитованої літератури |
- Andreyko BV. Osnovni aspekty formuvannya klasyfikatsiyi porushennya rozvytku dytyny. Problemy suchasnoyi psykholohiyi. Kamyanets-Podilskyy; 2016; 33: 24–33. [in Ukrainian]
- Beketova HV, Mozhova HP, Soldatova OV, Nekhayenko MI, Horyacheva IP, Aleksyeyenko NV et.al. Rozpovsyudzhenist, klinichni osoblyvosti ta prohnozuvannya perebihu psykhosomatychnoyi patolohiyi u ditey z porushennyamy psykhofizychnoho rozvytku. Svit Medytsyny ta Biolohiyi; 2020; 1(71):, 007–013. DOI10.26724/2079-8334-2020-1-71-7-13 [in Ukrainian]
- Borysenko LL. Fizychna kultura yak inklyuzyvne seredovyshche. Systema nadannya osvity dityam z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh suchasnoho zakladu : materialy VI vseukr. naukovo-prakt. konf. (12 hrudnya 2018 roku). Lysychansʹk : FOP Chernov OH.; 2018. S. 23–26. [in Ukrainian]
- Vashchenko OM. Osoblyvosti pobudovy zdorovyazberezhuvalnoho osvitnyoho seredovyshcha pochatkovoyi shkoly. Zdorovya ta fizychna kultura. Kyiv; 2014; 4 (292): 2–9. [in Ukrainian]
- Hlushchenko KO, Hladkykh NV. Aktualni problemy navchannya ta vykhovannya ditey z kompleksnymy porushennyamy rozvytku v Ukrayini. Nauk. chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriya 19 : Korektsiyna pedahohika ta spetsialna psykholohiya. Kyiv; 2014; 26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2014_26_136. [in Ukrainian]
- Dushka AL. Osnovnye prychyny y vidy psykhofyzycheskykh otkloneniy u detey. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. Canada. 2014; 1: 38–52. DOI: 10.1111/josh.12578 [in Ukrainian]
- Zasenko VV, Kolupayeva AA. Dity z osoblyvymy potrebamy: priorytetni napryamy derzhavnoyi polityky Ukrayiny v haluzi osvity, sotsialnoho zakhystu i okhorony zdorovya. Osoblyva dytyna: navchannya i vykhovannya. Kyiv. 2014; 3: 20–29. [in Ukrainian]
- Kozlova KP. Slovnyk-dovidnyk osnovnykh ponyat i terminiv z teoriyi i metodyky fizychnoho vykhovannya. Vinnytsya : VDNU imeni M. Kotsyubynskoho; 2012. 25 s. [in Ukrainian]
- Kochyna ML, Bila AA. Rezultaty otsinyuvannya rivnya somatychnoho zdorovya studentiv riznoho viku. Ukrayinskyy zhurnal medytsyny, biolohiyi ta sportu. 2020; 5, 2 (24) 235–242. DOI: 10.26693/jmbs05.02.235 [in Ukrainian]
- Kravchenko IL. Zahalna strukturno-funktsionalna model tsentriv medychno-sotsialnoyi reabilitatsiyi ditey z fizychnymy vadamy. Arkhitekturnyy visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu budivnytstva i arkhitektury. Kyiv. 2013; 1: 53–60. [in Ukrainian]
- Leshchiy NP. Diahnostyka funktsionaloho stanu ta fizychnoyi pidhotovlenosti ditey zi skladnymy porushennyamy rozvytku v umovakh navchalno-reabilitatsiynoho tsentru. Nauk. chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Ser. 5: Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy. Kyiv; 2019; 69: 121–124 DOI https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-69.28 [in Ukrainian]
- Mamicheva OV. Osoblyvosti dovilnoyi rehulyatsiyi molodshykh shkolyariv z tyazhkymy porushennyamy movlennya. Nauk. chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Ser. 19: Spetsialna psykholohiya. Kyiv; 2019; 38: 180–186 DOI 10.31392/NPU-nc.series19.2019.38.26 [in Ukrainian]
- Synyov VM. Aktualni pytannya korektsiynoyi osvity (pedahohichni nauky): zb. nauk. pr. Kamyanets Podilskyy: PP Medobory-2006; 2015. 330 s. [in Ukrainian]
- Shevchenko SM. Navchalno-reabilitatsiyni tsentry yak riznovyd rozvytku serednyoyi osvity dlya ditey z osoblyvymy potrebamy. Pedahohichni nauky, 2021; 77: 83–86 DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239310 [in Ukrainian]
- Pakhomova NG, Baranets IV, Pakhomova VA, Scherban OA, Boryak OV. Сomprehensive approach to the treatment of motor alalia in preschool children. Svit Medytsyny ta Biolohiyi. 2021; 1(75): 125–129. DOI 10.26724/2079-8334-2021-1-75-125-129
|
Публікація статті |
«Світ Медицини та Біології» №3(77), 2021 рік
, 091-096 сторінки, код УДК 376-056.262/263:364-786 |
DOI |
10.26724/2079-8334-2021-3-77-91-96 |